Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden Nijmeegs Uurwerk Atelier

Artikel 1          De toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden

  1. Deze voorwaarden (hierna ‘Algemene Voorwaarden’) zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever (ook wel klant) en opdrachtnemer inzake levering van producten en diensten, alsmede alle aanbiedingen van opdrachtnemer. Opdrachtnemer en klant worden ook wel gezamenlijk aangeduid als ‘partijen’.

     
  2. Een afspraak die afwijkt van deze Algemene Voorwaarden is slechts geldig voor zover die uitdrukkelijk tussen partijen is besproken en uitdrukkelijk is geaccepteerd.

     
  3. De klant is tijdig geïnformeerd op de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden. De Algemene Voorwaarden kunnen vooraf worden ingezien op de website van opdrachtnemer. Daarnaast zullen de Algemene Voorwaarden op verzoek van de klant op locatie ter hand worden gesteld.

     
  4. Op deze voorwaarden en geschillen ontstaan over of uit de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

 Artikel 2          Definities

  1. Onder ‘Producten’ wordt verstaan het leveren van uurwerken, pols- en zakhorloges, klokken- en uurwerk toebehoren (waaronder horlogebandjes, vervangende onderdelen, onderhouds- en reinigingsproducten), voorwerpen van toegepaste kunst en kunstnijverheid, fijnmechanische onderdelen en assemblages (‘horloge’ of ‘Uurwerk’).
  2. Onder ‘diensten’ of ‘dienstverlening’ wordt verstaan: literatuurstudie, het uitbrengen van advies, het vaststellen van eventuele gebreken, het (preventief) onderhouden & repareren en/of restaureren van horloges. Tenzij anders vermeld, omvatten de werkzaamheden ook het testen (waterdichtheid en mechanisch vermogen van het uurwerk) van de functionaliteit van het betreffende uurwerk. Niet standaard inbegrepen zijn; chronometer certificering en overige rapportages, waardebepalingen/taxaties, verklaringen van echtheid/originaliteit, bemiddeling in koop en/of verkoop en inbewaringneming langer dan noodzakelijk voor de werkzaamheden.

     
  3. Onder ‘opdrachtnemer’ wordt onderstaande onderneming bedoeld. De opdracht voor het verrichten van diensten is niet aangegaan met het oog op een bepaald persoon. De opdrachtnemer is gerechtigd (een deel van) de werkzaamheden te laten uitvoeren door derden of door medewerkers van de onderneming.

    Bedrijfsinformatie:
    Nijmeegs Uurwerk Atelier, Meijhorst 9221, 6537 KP, Nijmegen. Telefoonnummer: 06-8244 1171, E-mailadres: info@uaea.nl, Website: www.nijmeegsuurwerkatelier.nl, KvK-nummer: 95744916 , Btw-nummer: NL004473307B63

     
  4. Onder ‘Aanbieding’ wordt verstaan, elke van de opdrachtnemer uitgegane mondelinge of schriftelijke aanbieding. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend. Een mondelinge aanbieding is slechts geldig op dat specifieke moment en kan slechts terstond worden aanvaard door de klant. Schriftelijke aanbiedingen zijn, tenzij uitdrukkelijk anders geformuleerd in de aanbieding, geldig tot 7 dagen na datum van de aanbieding. Opdrachtnemer is niet gehouden een aanbieding uit te brengen. Onderhouds- en reparatieverzoeken kunnen door opdrachtnemer worden geweigerd zonder opgave van reden.
  5. Onder ‘Prijsopgave’ wordt verstaan het inventariseren van uit te voeren werkzaamheden en het uitbrengen van een inschatting van de te verwachten kosten en de indicatieve termijn benodigd om de werkzaamheden uit te voeren. Opdrachtnemer mag hiervoor honorarium en kosten in rekening brengen. De kosten voor de prijsopgave, indien van toepassing, zullen voor de aanvang van de overige werkzaamheden worden voldaan door de klant. De werkzaamheden zullen door opdrachtnemer worden vervolgd na akkoord van de prijsopgave. Prijsopgaven zijn indicatief. De uiteindelijke kosten, en daarmee de prijs voor werkzaamheden, kunnen gedurende de uitvoering ervan wijzigen.

     
  6. Onder ‘prijs’ wordt verstaan de vergoeding voor alle werkzaamheden zoals initieel vermeld in de aanbieding danwel later overeengekomen, inclusief de kosten voor de vervanging van inadequate onderdelen. Overeengekomen prijzen zijn inclusief btw en exclusief eventuele verzend-of vrachtkosten.

     
  7. Tenzij anders met de klant afgesproken, wordt onder een standaard ‘Servicebeurt’ verstaan; het openmaken, het determineren van eventuele gebreken, het opstellen van een prijsopgave, het volledig demonteren en reinigen van het uurwerk, indien nodig het vervangen van onderdelen, het monteren, oliegeven, afregelen en testen van het horloge. Het reinigen en/of polijsten van het glas en de kast wordt niet vanzelfsprekend inbegrepen in een servicebeurt, maar kan met de klant worden afgesproken. Slechts op uitdrukkelijk verzoek van de klant worden vervangen onderdelen bewaard en bij de teruggave aan de klant meegegeven.

     
  8. Onder ‘kennisgeving’ wordt verstaan mondeling of schriftelijk persoonlijk contact in het atelier, per telefoon, e-mail of iedere andere gekozen berichtendienst (app, chat etc). Indien het niet mogelijk is gebleken om de klant persoonlijk te contacteren, geldt het achterlaten van een bericht eveneens als kennisgeving aan de klant.

Artikel 3          Opdracht, wijzigingen, meerwerk.

  1. De werkzaamheden van de opdrachtnemer starten na de inname van het uurwerk en het akkoord van de klant op de prijsopgave.

     
  2. Opdrachtnemer is gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te verlangen, en is gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het tijdstip dat vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.

     
  3. Bij een geanticipeerde overschrijding van de Prijsopgave met meer dan 75 EURO of meer dan 25% van de prijsopgave, vindt er overleg plaats tussen partijen voordat de werkzaamheden worden voortgezet. De klant is gehouden deze additionele kosten zonder meer te voldoen bij de teruggave van het uurwerk. 


 

 

Artikel 4          Levertijden

  1. Opgegeven levertijden zijn van talloze factoren afhankelijk (beschikbare capaciteit en onderdelen) en zijn onderhevig aan wijzigingen. Levertijden gelden dan ook slechts bij benadering en gelden niet als definitieve termijn. Bij mogelijke vertragingen zal de verwachte levertijd worden aangepast.

Artikel 5          Inname en gereedmelding en eventuele afstand 

  1. De klant dient het horloge op locatie van opdrachtnemer aan te bieden voor inname.  Opdrachtnemer mag verlangen dat hiervoor een afspraak wordt gemaakt.  Alleen indien uitdrukkelijk overeengekomen kan de klant het horloge, voor zijn rekening en risico, opsturen. De klant gaat akkoord met het verstrekken van alle door de opdrachtnemer gevraagde gegevens zoals; personalia, contactgegevens en eventuele product- en herkomstinformatie. Indien daar om gevraagd door het bevoegd gezag, zal opdrachtnemer deze informatie verstrekken.

     
  2. De klant ontvangt een uniek genummerd bewijs (‘Ontvangstbewijs’) van de inname waarop wordt vermeld:
  3. gegevens van het horloge
  4. de prijsopgave
  5. de datum van de inname
  6. de verwachte datum waarop de service gereed is (‘gereedmelding’). 
    1. Vanaf inname van het horloge tot aan drie weken na gereedmelding van het horloge zal opdrachtnemer het horloge houden voor de klant. De klant blijft eigenaar van het horloge. Behoudens overmacht draagt opdrachtnemer gedurende deze periode het risico voor beschadiging en teloorgaan van het horloge. Opdrachtnemer zal adequate maatregelen treffen tegen diefstal en teloorgaan van het horloge welke redelijkerwijs van hem mogen worden verwacht.

       

Het ontvangstbewijs geldt als benodigd ophaalbewijs voor het horloge. Opdrachtnemer kan het horloge niet meegeven zonder terugname van het ontvangstbewijs. Opdrachtnemer bewaart het ontvangstbewijs als bewijs dat het horloge rechtmatig is meegegeven aan de houder van het ontvangstbewijs. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijkheid gesteld worden voor het meegeven van het horloge aan een houder van het ontvangstbewijs.

 

  1. Bij de inname van het voorwerp gaat de klant akkoord om, onder de strikte voorwaarden als vermeld in artikel 6, uiteindelijk afstand te doen van het eigendom van het horloge nadat het horloge drie weken na gereedmelding nog steeds niet is opgehaald (zie artikel 6.3). Deze overeenkomst geldt dan tevens als rechtmatige titel voor de overdracht van het eigendom voor eventuele verkoop door opdrachtnemer. Als aan alle gestelde voorwaarden is voldaan, zal het horloge worden geleverd aan opdrachtnemer onmiddellijk voorafgaand aan een eventuele verkoop van het horloge door opdrachtnemer aan een derde.


 

 

Artikel 6          Levering en betaling

  1. Het aan opdrachtnemer verschuldigde bedrag, zonder enige aftrek of verrekening, dient te worden voldaan bij de teruggave van het horloge (‘Levering’).
    Partijen kunnen hierover andere afspraken maken. Opdrachtnemer is niet verplicht betaling in contanten te aanvaarden en mag verlangen dat de betaling elektronisch wordt volbracht (Tikkie, betaalverzoek, etc.). Betaling met creditcard is niet mogelijk.

     
  2. Bij niet-naleving van de betalingsverplichting is de klant van rechtswege in verzuim, zonder dat een nadere ingebrekestelling zal zijn vereist, en heeft opdrachtnemer het recht de klant vanaf de vervaldag de wettelijke rente in rekening te brengen alsmede alle op de inning van zijn vordering vallende gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

     
  3. Tenzij partijen specifieke nadere afspraken hebben gemaakt, stemt de klant er mee in dat hij het horloge binnen drie weken na gereedmelding komt ophalen. In het geval de klant het horloge niet tijdig komt ophalen, zal het horloge vanaf drie weken na gereedmelding geacht worden te zijn teruggegeven en geldt het horloge als geleverd. Vanaf dit moment is de klant in verzuim.

     
  4. Opdrachtnemer is gerechtigd voorwerpen van de klant onder zich te houden, totdat de klant aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.

     
  5. Opdrachtnemer is ook gerechtigd, wanneer de klant ter zake van zijn betalingsverplichtingen in verzuim is, na het verstrijken van een termijn van zes maanden na gereedmelding, het horloge naar eer en geweten te verkopen. Opdrachtnemer is hiertoe slechts bevoegd eerst nadat hij de klant tot tweemaal toe met schriftelijke kennisgeving op de hoogte heeft gesteld van de voorgenomen verkoop van het horloge. Opdrachtnemer zal de netto-opbrengst van deze verkoop aanwenden voor het aan hem verschuldigde bedrag (inclusief rente en eventuele overige kosten) en een eventueel overschot, voor zover mogelijk, aan de klant uitkeren.

     
  6. Zolang opdrachtnemer geen gebruik heeft gemaakt van zijn recht tot verkoop van het horloge, is de klant gerechtigd om -na het alsnog voldoen van het verschuldigde (de gemaakte kosten inclusief rente en aanvullende kosten)- het horloge op te halen.

 

Artikel 7          Prioriteit van de werkzaamheden en onderdelen

  1. Wezenlijk onderdeel van de dienstverlening is de bij de opdrachtnemer aanwezige expertise. Opdrachtnemer is derhalve vrij om de benodigde keuzes te maken bij het vakkundig uitvoeren van zijn werkzaamheden. Opdrachtnemer werkt volgens onderstaande prioriteiten (in rangorde);
    1)   het zoveel mogelijk terugbrengen en behouden van volledige functionaliteit voor minimaal de
         garantieperiode
    2) het zoveel mogelijk behouden van originaliteit en authenticiteit van het horloge
    3) het optimaliseren van betaalbaarheid.

    Partijen kunnen specifieke afspraken maken met betrekking tot aangepaste of andere prioriteiten. De klant is verantwoordelijk om duidelijk en tijdig aan de opdrachtnemer kenbaar te maken dat hij andere prioriteiten wenst. Opdrachtnemer hoeft hier niet mee in te stemmen en is vrij om de opdracht te weigeren.


 

 

  1. Opdrachtnemer werkt zoveel mogelijk conform datasheet en andere informatie beschikbaar gemaakt door fabrikanten, andere ter zake deskundigen, danwel de laatste stand in de literatuur. Voor zover beschikbaar worden zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt danwel de beste beschikbare alternatieven. Opdrachtnemer is in beginsel vrij in de te kiezen methoden, technieken, werktuigen, en reinigings-, onderhouds- en smeermiddelen. Zolang vervangingsonderdelen adequaat zijn, hoeven deze niet nieuw of NOS (new old stock) te zijn. Opdrachtnemer is niet verplicht met onderdelen te werken, danwel methoden of middelen te gebruiken, welke niet voldoen aan zijn standaarden en in strijd zijn met zijn beroepseer.

 

Artikel 8          Persoonsgegevens, cameratoezicht en toestemming

  1. Voor het uitvoeren van de overeenkomst is het noodzakelijk dat opdrachtnemer persoonsgegevens van de klant verwerkt. Opdrachtnemer verwerkt deze gegevens als data verantwoordelijke, in overeenstemming met alle eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (‘AVG’) en conform het Privacy beleid van opdrachtnemer zoals beschreven in artikel 8.2.

     
  2. Onder persoonsgegevens wordt in dit verband onder andere verstaan: contactgegevens zoals namen, telefoonnummer, emailadres. Opdrachtnemer beperkt de verwerking van deze gegevens tot het strikt noodzakelijke. Persoonsgegevens worden slechts verzameld ten behoeve van de inname van het horloge. Deze gegevens worden niet gekopieerd of overgezet in andere bestanden anders dan noodzakelijk voor administratieve (oa. reclamaties) en boekhoudkundige redenen en om te voldoen aan wet- en regelgeving danwel specifieke aanwijzingen van uitvoeringsinstanties en toezichthouders. De fysieke dragers (documenten) van de persoonsgegevens zullen binnen 18 maanden na afsluiting van het betreffende boekjaar worden vernietigd of beveiligd worden afgevoerd. Persoonsgegevens kunnen gedeeld worden met derden (verzekeraars, administrateurs, uitvoeringsinstanties en toezichthouders).

     
  3. Het atelier van de opdrachtnemer is voorzien van zichtbaar cameratoezicht. Dit toezicht is noodzakelijk en beperkt tot preventie en bescherming van de eigendommen van opdrachtnemer en de klant. De verkregen beelden kunnen ingezet worden als bewijsmiddel ten behoeve van opdrachtnemer, verzekeraars, en overheids-en opsporingsinstanties. Cameratoezicht omvat alleen beeld, deze beelden zullen maximaal 30 dagen worden bewaard. Na deze termijn zullen deze beelden worden gewist.

     
  4. De klant stemt in met de verwerking van zijn persoonsgegevens in overeenstemming met dit beleid.

     
  5. Opdrachtnemer mag foto’s maken van het horloge en deze gebruiken (publiceren en delen) voor documentatie-, referentie-, commerciële-, administratieve- en educatieve doeleinden.

 

Artikel 9          Garantie en reclamering

  1. Opdrachtnemer staat in voor de deugdelijke uitoefening van de werkzaamheden in overeenstemming met wat de klant van een ter zake kundig uurwerkhersteller mag verwachten. Opdrachtnemer staat er tevens voor in dat het horloge en de gebruikte materialen en onderdelen gedurende een termijn van 12 maanden na gereedmelding blijven functioneren conform de gemaakte afspraken. De klant dient zichtbare gebreken onverwijld na ontdekking te melden aan opdrachtnemer, doch uiterlijk binnen 14 dagen na retournering van het horloge.

     
  2. Buiten de garantie vallen in ieder geval; 
  • Gebreken die geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van normale slijtage.
  • Gebreken ontstaan door wijziging danwel reparatie door derden, waaronder begrepen de klant zelf.
  • Gebreken ontstaan door onjuiste (in strijd met door opdrachtnemer verstrekte instructie/onderhoudsvoorschrift) hantering van het horloge.
  • Elk ander dan het normale gebruik gegeven de aard, staat en ouderdom van het horloge.                                                                                      
  • Materialen, onderdelen en zaken welke door of namens de klant ter verwerking zijn aangeboden.
  • Eventuele verzendkosten en gebreken ontstaan gedurende verzending.
  • Breuk van vervangen of gerepareerde opwindveren.
  • Wijzers die na de reparatie wederom los raken.
    1. De klant erkent dat de waarde van een horloge moeilijk is vast te stellen en dat met name emotionele waarde zeer persoonlijk is. Het is daarom primair aan de klant om ervoor te kiezen het horloge te verzekeren.

       

 Artikel 10        Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade tijdens opslag of uitvoering van de overeenkomst, met uitzondering van grove schuld. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van het horloge, door welke oorzaak ook, van -en veroorzaakt door- de door de klant ter beschikking gestelde onderdelen en middelen. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor schade aan/verlies van het horloge gedurende enig transport/verzending.

     
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte en gevolgschade (emotionele-/ klantspecifieke waarde of (eventuele) verzamelaarswaarde). De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is gelimiteerd tot directe schade met een maximum dat gelijk is aan het reparatiebedrag dat is overeengekomen in de prijsopgave. Op deze uitsluiting van aansprakelijkheid zal geen beroep kunnen worden gedaan indien een zodanig beroep in voorkomend geval tot een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar resultaat zou leiden.

     
  3. Behoudens grove schuld aan de zijde van de opdrachtnemer en behoudens het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van de opdrachtnemer, zoals voor indirecte schade en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, uitgesloten.

     
  4. (Post)Verzending. Indien goederen, in afstemming met/in opdracht van de klant naar de klant worden teruggestuurd, zal dit gebeuren via PostNL, aangetekend met Track en Trace code. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor eventuele schade ontstaan als gevolg van verlies of beschadiging van het goed als gevolg van de verzending of van slechts gedeeltelijke vergoeding van de schade door PostNL.

     
  5. Indien een reparatie wordt geannuleerd om moverende redenen, zal het horloge in principe zoveel mogelijk in originele toestand worden geretourneerd, tenzij het reparatieonderzoek van het gemelde mankement dit onmogelijk heeft gemaakt. Indien een horlogereparatie wordt geannuleerd om moverende redenen, zal bij een kwartshorloge het horloge zonder gemonteerde batterijen worden geretourneerd. Dit is om schade aan het uurwerk door batterijlekkage te voorkomen. Soms is het niet te vermijden, in het belang van het reparatieonderzoek, om onderdelen te verwijderen ten behoeve van het reparatieonderzoek. Het gevolg hiervan kan soms zijn dat bij annulering van de reparatieopdracht het uurwerk niet meer in originele toestand kan worden teruggebracht. De opdrachtnemer is hier niet voor aansprakelijk. De financiële aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is gelimiteerd tot een maximum dat gelijk is aan het reparatiebedrag dat is overeengekomen vóór aanvang van de reparatie.

 

Artikel 11         Overmacht

 

Overmacht geeft opdrachtnemer het recht de overeenkomst ontbonden te verklaren, danwel de uitvoering daarvan op te schorten totdat de overmachtssituatie heeft opgehouden te bestaan. Onder overmacht wordt in het kader van deze voorwaarden verstaan elke van de wil van opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid –ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien- die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, daaronder begrepen maar niet beperkt tot oorlog en vergelijkbare omstandigheden, oproer, werkstaking, transportmoeilijkheden, brand, niet leverbare onderdelen en andere ernstige storingen in het bedrijf van opdrachtnemer of diens leveranciers.

 

Artikel 12         Verzending

Direct na ontvangst van de verzendopdracht stuurt de opdrachtnemer het gefrankeerde en gelabelde verpakkingsmateriaal in een gesloten enveloppe naar de opdrachtgever. De opdrachtgever verpakt uitsluitend het te repareren horloge in de ontvangen verpakkingsmaterialen en conform de meegezonden verpakkingsinstructies. Het gebruik van alle andere verpakkingsmiddelen, horlogedoosjes, zakjes etc. wordt afgeraden.

 

Middels de verzending van het uurwerk door opdrachtgever naar opdrachtnemer bevestigt opdrachtgever tevens dat hij de verzendinstructies heeft ontvangen. Mocht opdrachtgever desondanks de verzendinstructies niet hebben ontvangen, dan is hij verplicht om zich op de hoogte te stellen van de verzendinstructies . Deze zijn te allen tijde op te vragen bij opdrachtnemer. 

 

De verzending is niet verzekerd tegen schade of vermissing, indien de opdrachtgever zich niet aan de meegezonden verpakkingsinstructies houdt. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor extra verzendkosten, indien de opdrachtgever zich niet aan de verzendinstructies houdt. De opdrachtgever levert het pakketje in bij de dichtstbijzijnde vestiging van PostNL. Het pakketje dient verzonden te worden als Brievenbuspakket met track & trace. Het, bij het verzenden ontvangen, track & trace bonnetje van PostNL geldt als verzendbewijs. Het Track & Trace bonnetje is uitsluitend een verzendbewijs. Het track en trace bewijs dient behalve als geldig verzendbewijs ook als informatiebron voor PostNL om te traceren waar het pakket zich in het verzendtraject bevindt.

 

Na reparatie zal de opdrachtnemer het horloge op dezelfde wijze retourneren als opdrachtgever hem heeft verzonden. Ook is het mogelijk dat opdrachtnemer er voor kiest om het horloge in een doosje te verzenden. Het Track & Trace bonnetje van PostNL dat door haar is afgegeven als verzendbewijs, geldt als geldig bewijs voor de verzending van het horloge door opdrachtnemer.

 

 

 

Artikel 13         Geschillen

Op deze voorwaarden, en alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing. Geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer gevestigd is.

 

© Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.